Zondag 13 december 2009, hoogmis 10.00 uur, St. Lambertuskerk, Rotterdam
o.a. - Missa in hon. Reginae Pacis opus 30 van Flor Peeters (zonder Gloria)
- Veni Domine van Felix Mendelssohn-Bartholdy
gregoriaans:
- Introitus Gaudete
- Alleluia Qui pascis Israel uit Graduale Simplex
- Credo II
- Communio Dicite
- Rorate caeli
22 oktober 2009, Trinitatiskapel, Dordrecht
eerste deel opname Gregoriaanse CD: "Vocem iucunditatis" (zie CD's)
Zondag 11 oktober 2009, hoogmis 10.00 uur, St. Lambertuskerk, Rotterdam
o.a. - Missa in honorem Ss. Cordis van Hendrik Andriessen
- Ave Maria van Hendrik Andriessen
gregoriaans:
- Introitus Si inquitates
- Alleluia Qui timent
- Credo IV
- Communio Aufer a me
- Ave maris stella
Zondag 21 juni 2009, Sint Laurenskerk, Rotterdam
Medewerking aan oecumenische vesperdienst
2e Zondag na Trinitatis
gregoriaanse gezangen:
- Introitus Dum clamarem
- Offertorium Ad te Domine levavi
- Communio Acceptabis
Zaterdag 20 juni 2009, St. Lambertuskerk, Rotterdam
medewerking aan het programma tijdens de Nacht der kerken
Concert met gregoriaanse gezangen
en orgelwerken gebaseerd op gregoriaanse thema's.
Afsluiting van het concert samen met het Sint Gregoriuskoor
- Ave Maria
- Salve Regina
Zaterdag 25 april 2009, 13.30 uur, Trinitatiskapel, Dordrecht
Inloopconcert m.m.v. organist Hans Okkerse
o.a.: - Alma Redemptoris Mater van Hendrik Andriesen
- Ave verum Corpus van Gabriel Fauré
- Missa Cantate Domino van Eric Koevoets
- O salutaris hostia van Jan Mul
gregoriaans:
- Introitus Laetetur cor
- Offertorium Confitebor tibi
- Hymne Crux fidelis
BN de Stem | maandag 06 april 2009 | 09:00 | Laatst bijgewerkt op: maandag 06 april 2009 | 09:02
ZEVENBERGEN - Voor zijn compositie 'Missa Laudate Dominum' vond Eric Koevoets inspiratie bij Stravinsky. De krachtige misdelen, te beginnen met het ritmisch strakke 'Kyrie', werden zaterdagavond uitgevoerd door het Zevenbergs Vocaal Ensemble. Omdat Koevoets ook dirigent is, onder meer van dit gemengd kamerkoor, kon hij zelf voorgaan in zijn eigen werk dat met een krachtige signatuur heel overtuigend klonk. De compacte mis werd als slotwerk gezongen 'als symbool voor de Paasvreugde' die in de Nederlands Hervormde Kerk in Zevenbergen werd ingeleid door 'Wie der Hirsch schreiet' van Distler en het bijna declamatorische 'Pater Noster' van Stravinsky. Aan het begin van het goed bezochte optreden liet het vocale gezelschap op zijn thuisbasis eeuwenoude werken uit het tijdperk van de Vlaams-Nederlandse polyfonie de revue passeren: paasmotetten, bijvoorbeeld van Josquin des Prez of van Pierre de la Rue, die met gedeeltelijk homofone passages, een dynamische frasering en lang aangehouden slotakkoorden eveneens integer en zuiver werden gezongen. Omdat Koevoets ook nog dirigent is van La Confiance uit Dordrecht kon dit vrouwenkoor zaterdag ook zijn muzikale visitekaartje tonen.
In merendeels gregoriaans repertoire smolten de stemmen van de tien dames samen tot een fraaie uniforme samenklank die nog het meest aan vrome en verstilde kloosterzang deed denken. De gebarentaal van de dirigent bleef daarbij minimaal, het artistieke effect echter optimaal.
Naast de gregoriaanse verstilling – waar komen we die nog tegen in onze akoestisch zwaarbeladen omgeving – zorgde de 'Sonate in g' van Telemann door een instrumentaal trio voor nóg een verrassing in het gevarieerde en overwegend religieus getinte programma.
Zaterdag 4 april 2009
Nederlands Hervormde Kerk, Zevenbergen
medewerking aan concert
"Wie der Hirsch schreiet"
Van Passie naar Pasen